SONAR

Een nummer is bij Waikiki niet snel klaar. Het schaven aan een idee kost veel tijd. Iedereen moet tevreden zijn. Het is een zaak van het collectief, van samen zoeken naar wat er allemaal kan. De muziek van Waikiki ontstaat min of meer organisch door uitproberen, vaak weggooien en soms ontdekken dat iets werkt. Nooit weet je waar je uitkomt. 

Meer dan voorheen krijgen melodie en mooie akkoorden op Sonar de ruimte. Waar het vroeger bij Waikiki vooral draaide om nummers die live veranderden in dampende machines met een dwingend ritme en grote gebaren, was de zoektocht nu meer gericht op verhalende muziek. Die richting zat er al langer in. In die zin is Sonar dus echt een vervolg op Sputnik, die vorige cd uit – alweer – 1994.

‘Tijdreizen’, dat al opdook in de liedjes en hoes van Sputnik heeft nu de vorm, muziek en verhaal van SONAR bepaald. Kunstschilder en bandlid Gert-Jan Veenstra bleef schilderen aan het abstracte verhaal van Hannah. De andere Waikiki’s volgden, schreven en stuurden bij, zonder een idee te hebben waar het op zou uitkomen. 

‘Fresh Water’ werd het centrale thema. Versterkt door het optreden van Waikiki op het festival ‘Rock for Clear Water’, in het Russische Nizhny Novgorod. In 1990 nam Waikiki deel aan een tour over een zwaar vervuilde Wolga. In 2016 was het vervolg. Waikiki speelde op een plein voor dertigduizend mensen aan de Wolga en onder het standbeeld van de Russische testpiloot Valerie Chkalov – ooit een van de Stalin Falcons. De zelfde Chkalov die een belangrijke rol speelt in het verhaal van Hannah…